Αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 25,16% καταγράφηκε το εννεάμηνο του 2024, με ταυτόχρονη μείωση κατά 95,45% των εξαγωγών φυσικού αεριού.
- Το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο αποτέλεσε την κυριά πύλη εισόδου, καλύπτοντας πάνω από τις μισές (54,25%) συνολικές εισαγωγές φυσικού αερίου, ακολουθούμενο από τον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας (24,75%).
- Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να αποτελούν τη βασική πηγή προμήθειας της χώρας με LNG, με το ποσοστό να ανέρχεται στο 64,99% επί των συνολικών εισαγωγών LNG.
- Αύξηση κατά 87,93% στην κατανάλωση φυσικού αερίου από τις μεγάλες βιομηχανίες – συνδεδεμένες απευθείας στο δίκτυο μεταφοράς – και από καταναλωτές CNG.
Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 Τεραβατώρες (TWh) από 38,07 TWh στην αντίστοιχη περίοδο για το 2023. Το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο αποτέλεσε την κύρια πύλη εισροής φυσικού αερίου παρουσιάζοντας αύξηση 62,67% και φτάνοντας τις 26,32 TWh από 16,18 TWh, ξεπερνώντας το σημείο εισόδου στην Ρεβυθούσα, το οποίο παρουσίασε μειωμένες ροές φυσικού αεριού κατά 52,25%.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, κατά το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024, η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 8,14%, πλησιάζοντας τις 48,01 TWh, από 52,59 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός το οποίο οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 95,45% των εξαγωγών φυσικού αερίου μέσω του ΕΣΜΦΑ (0,66 ΤWh έναντι 14,52 ΤWh το 2023).
Ωστόσο, πάρα την αύξηση της εγχωρίας κατανάλωσης, παρουσιάστηκε μείωση κατά 7,90% των συνολικών εισαχθεισών ποσοτήτων φυσικού αερίου, με τον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας να φτάνει τις 12,01 TWh από 25,15 TWh σε σχέση με το πρώτο εννεάμηνο του 2023. Ειδικότερα, εκφορτώθηκαν περίπου 12,34 TWh LNG από 17 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 4 διαφορετικές χώρες. Η πλειονότητα των ποσοτήτων LNG προήλθαν από τις ΗΠΑ, με τα φορτία να αγγίζουν τις 8,02 TWh, με το ποσοστό να ανέρχεται στο 64,99% επί των συνολικών εισαγωγών LNG. Αμέσως μετά έρχονται οι εισαγωγές από τη Ρωσία (6,27 TWh) εμφανίζοντας όμως μια μείωση της τάξης του 54,39%, ενώ ακολούθησαν η Νορβηγία (0,98 TWh) και η Αλγερία (0,48 TWh). Παράλληλα, όσον αφορά τη λειτουργία της υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών LNG, η οποία προσφέρει μια ευέλικτη λύση για την οδική μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων LNG σε περιοχές και χρήστες εκτός του δικτύου, έχουν εκφορτωθεί 174 Φορτηγά LNG, διακινώντας 7.787,00 m3 LNG ή 51.278,15 MWh ισοδύναμης ενέργειας την περίοδο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024.
Ως προς τη συμβολή των υπολοίπων σημείων εισόδου, η ποσότητα που εισήχθη από το σημείο εισόδου στη Νέα Μεσημβρία, μέσω του αγωγού TAP, παρέμεινε σχεδόν σταθερή (9,61 TWh) παρουσιάζοντας οριακή μείωση κατά 0,52% σε σχέση με το 2023.
Όσον αφορά τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοί συνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας το 69,52% της εγχώριας ζήτησης με 33,13 TWh σε σύνολο 47,65 TWh. Ενισχυμένη κατά 87,93% σε σχέση με το πρώτο εννεάμηνο του 2023 καταγράφηκε η κατανάλωση ΦΑ από βιομηχανίες και σταθμούς CNG απευθείας συνδεδεμένους στο ΕΣΜΦΑ, αγγίζοντας τις 6,54 TWh,ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 13,73% της εγχώριας ζήτησης. Αντίθετα, μειωμένη κατά 2,33% ήταν η κατανάλωση (7,98 TWh) που καταγράφηκε από τα δίκτυα διανομής κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2023, καλύπτοντας το 16,75% της συνολικής ζήτησης.
Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού. Τέλος, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών. Η πρόσβαση τρίτων (TPA) διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, διασφαλίζοντας ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.