Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη μετάβαση προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών ρύπων και στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης που έχουν τεθεί τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο ΔΕΣΦΑ προωθεί την ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου στην Ελλάδα μέσω του αγωγού υδρογόνου H2DRIA. Για την ωρίμανση του έργου απαιτείται η ολοκλήρωση βασικών προπαρασκευαστικών μελετών όπως η Βασική Μελέτη Μηχανολογικού Σχεδιασμού, η Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ESIA), η Ποσοτική Μελέτη Εκτίμησης Κινδύνου (QRA) και η Μελέτη Λεπτομερούς Σχεδιασμού.
Για την υποστήριξη αυτών των προσπαθειών, ο ΔΕΣΦΑ εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους €5,4 εκατομμυρίων από τον Μηχανισμό «Connecting Europe Facility» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ με την ολοκλήρωση αυτών των μελετών, το έργο θα είναι έτοιμο να προχωρήσει στο επόμενο στάδιο, δηλαδή την φάση κατασκευής.
Παρακάτω ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή των μελετών που χρηματοδοτούνται από τον Μηχανισμό «Connecting Europe Facility»:
- Βασική Μελέτη Μηχανολογικού Σχεδιασμού (Basic Engineering Design): Θα καλύπτει τις βασικές τεχνικές προδιαγραφές του αγωγού και των επιμέρους συστημάτων του. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει την επιτόπια επιθεώρηση της όδευσης, τον καθορισμό των εργασιών και την περιγραφή του συστήματος σωληνώσεων και οργάνων, τον σχεδιασμό του αγωγού, τη διαμόρφωση του ηλεκτρολογικού συστήματος και τα βασικά σχέδια.
- Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ESIA): Θα διασφαλίσει ότι όλα τα περιβαλλοντικά ζητήματα λαμβάνονται υπόψη κατά τον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευαστική φάση του έργου. Πιο συγκεκριμένα, η ESIA περιλαμβάνει:
- Περιγραφή του προτεινόμενου έργου και των σχετικών απαιτήσεων.
- Ταυτοποίηση και περιγραφή των υφιστάμενων περιβαλλοντικών συνθηκών που ενδέχεται να επηρεαστούν από το έργο.
- Προσδιορισμό και αξιολόγηση των επιπτώσεων σε ευαίσθητους αποδέκτες.
- Πρόταση συγκεκριμένων μέτρων για την αποφυγή, μετριασμό, αποκατάσταση ή αντιστάθμιση των επιπτώσεων.
- Σχέδιο περιβαλλοντικής και κοινωνικής διαχείρισης και παρακολούθησης για την εξασφάλιση της σωστής εφαρμογής και αποτελεσματικότητας των μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος και ελέγχου της ρύπανσης.
Η συγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνει επίσης την εκτίμηση της ευαλωτότητας του έργου σε μείζονα ατυχήματα ή/και φυσικές καταστροφές (όπως πλημμύρες, άνοδος της στάθμης της θάλασσας, σεισμοί ή γεωλογικοί κίνδυνοι) που ενδέχεται να έχουν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον.
- Ποσοτική Μελέτη Εκτίμησης Κινδύνου (QRA): Θα αναλύσει, με συστηματικό τρόπο, την πιθανότητα και τις συνέπειες επικίνδυνων συμβάντων, αξιολογώντας την εγκυρότητα των ποσοτικών αποτελεσμάτων μέσω του καθορισμού κρίσιμων παραδοχών.
- Μελέτη Λεπτομερούς Σχεδιασμού (Detailed Design): Θα βασιστεί στα ευρήματα της βασικής μελέτης μηχανολογικού σχεδιασμού και θα την εξειδικεύσει σε πιο λεπτομερές επίπεδο. Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη περιλαμβάνει τον λεπτομερή σχεδιασμό του αγωγού, των μετρητικών και ρυθμιστικών σταθμών, τις τεχνικές προδιαγραφές για τον εξοπλισμό τηλεπικοινωνιών και του συστήματος SCADA, την έκθεση Ανάλυσης Κινδύνων & Λειτουργικότητας (Hazard & Operability Report), καθώς και όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τις αδειοδοτήσεις.
Η συνολική διάρκεια ολοκλήρωσης των μελετών είναι 36 μήνες, με χρονοδιάγραμμα από τον Ιανουάριο του 2025 έως τον Δεκέμβριο του 2027.
Ακολουθεί συνοπτική παρουσίαση του προτεινόμενου χρονοδιαγράμματος:


Χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι απόψεις και οι γνώμες που εκφράζονται είναι αποκλειστικά των συγγραφέων και δεν αντικατοπτρίζουν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Μηχανισμού «Connecting Europe Facility». Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση ούτε η αρμόδια αρχή χρηματοδότησης φέρουν ευθύνη για αυτές.