Α. ΕΡΓΑ ΣΕ ΦΑΣΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Έργα Επεκτάσεων του ΕΣΦΑ σε νέες περιοχές / σε νέες αγορές
Αγωγός Υ.Π. προς τη Δυτική Μακεδονία
Περιγραφή Έργου
Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο υποστήριξης της πολιτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας και αφορά την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου μέσω νέου κλάδου αγωγού στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.
Το έργο αποτελείται από
- την κατασκευή 157 χλμ αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης
- την κατασκευή του Σταθμού Μέτρησης της Καρδιάς ο οποίος θα εξυπηρετεί τις εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης των πόλεων Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Αμυνταίου, καθώς και βανοστάσια για την παροχή φυσικού αερίου σε άλλες καταναλώσεις της περιοχής.
Η δυναμικότητα του σταθμού μέτρησης εκτιμάται στα 50.000 Nm3/h, σε διάταξη (1+1)- ένα ρεύμα σε λειτουργία ένα σε αναμονή.
Το έργο έχει ευθυγραμμιστεί με τη στρατηγική τoυ ΔΕΣΦΑ για την ενεργειακή μετάβαση έτσι ώστε να είναι πλήρως συμβατό με τη μεταφορά υδρογόνου (H₂) έως και 100%, διασφαλίζοντας τη μελλοντική του βιωσιμότητα και προσαρμοστικότητα στις πράσινες τεχνολογίες.
Οφέλη
- προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές
- διασφάλιση πρόσβασης νέων Χρηστών
- συμβολή στην «απανθρακοποίηση» του ελληνικού ενεργειακού συστήματος
Ο ΔΕΣΦΑ έχει αιτηθεί επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027

Η επένδυση υλοποιείται με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Νέα προβλήτα για LNG μικρής κλίμακας στη Ρεβυθούσα

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
Δημόσια Δαπάνη
- 8,885 m€ (PA 2014-2020)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Το έργο είναι μια υλοποίηση των συνεχιζόμενων μελετών στο πλαίσιο του POSEIDON MED II.
Το POSEIDON MED II, υπό την αιγίδα του INEA (Innovation and Network Executive Agency), αποτελεί μέρος των απαραίτητων βημάτων για την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως θαλάσσιου καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η νέα προβλήτα σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας και θα εξυπηρετεί τη λειτουργία της φόρτωσης σε μικρά πλοία (1.000 m3 και έως 20.000 m3). Το μικρότερο από αυτά θα τροφοδοτεί με σκάφη (cruisers, containerships, Ro-Pax), το λιμάνι του Πειραιά. Οι μεγαλύτεροι θα προμηθεύουν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού ή θα εκμεταλλεύονται εικονικούς αγωγούς σε νησιά.
Οφέλη
- Τροφοδοσία νέων περιοχών/αγορών
- άνοιγμα νέου κλάδου στην αγορά αερίου στην Ελλάδα (ανεφοδιασμό πλοίων)
- «απανθρακοποίηση» του ελληνικού ενεργειακού συστήματος
Σταθμός M/R στο νομό Άσπρου
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή Μετρητικού /Ρυθμιστικού Σταθμού στο νομό Άσπρου με σκοπό την τροφοδοσία φυσικού αερίου μέσω αγωγού στις πόλεις Σκύδρα, Έδεσσα, Νάουσα, Βέροια & Γιαννιτσά. Το έργο έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι συμβατό με Η2 (έως και 100%).
Οφέλη
• Τροφοδοσία νέων περιοχών:
Η κατασκευή του Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού θα επιτρέψει την τροφοδοσία με φυσικό αέριο των πόλεων Σκύδρας, Έδεσσας, Νάουσας, Βέροιας και Γιαννιτσών, ενισχύοντας την ενεργειακή κάλυψη και την ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας.
• Ενεργειακή μετάβαση και συμβατότητα με υδρογόνο:
Το έργο συμβάλει στην προετοιμασία της περιοχής για τη μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας.

Η επένδυση υλοποιείται με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Σταθμός M/R στην περιοχή Πέρδικας/Εορδαίας
Περιγραφή Έργου
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή Μετρητικού /Ρυθμιστικού Σταθμού στην περιοχή της Πέρδικας/Εορδαίας με σκοπό την τροφοδοσία με φυσικό αέριο μέσω αγωγού στις πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας (Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Φλώρινα και Αμύνταιο).
Το έργο έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι συμβατό με Η2 (έως και 100%).
Οφέλη
• Τροφοδοσία νέων περιοχών:
Η κατασκευή του Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού θα επιτρέψει την τροφοδοσία με φυσικό αέριο των πόλεων Κοζάνης, Πτολεμαΐδας, Φλώρινας και Αμυνταίου, ενισχύοντας την ενεργειακή κάλυψη της Δυτικής Μακεδονίας.
• Ενεργειακή μετάβαση και συμβατότητα με υδρογόνο:
Το έργο συμβάλει στην προετοιμασία της περιοχής για τη μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας

Η επένδυση υλοποιείται  με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU. 
Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός Εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή
Περιγραφή Έργου
Ο Σταθμός Μέτρησης / Ρύθμισης Δρυμός/Λητή θα τροφοδοτείται από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μέσω του υφιστάμενου κεντρικού αγωγού με μέθοδο Hot-Tapping. Η μέγιστη χωρητικότητα του νέου σταθμού Μ/Ρ θα είναι 18.000 Nm3/h και θα κατασκευαστεί σε δύο φάσεις: Φάση 1: 9.000 Nm3/h, Φάση 2: 18.000Nm3/h.
Οφέλη
- Τροφοδοσία νέων περιοχών
Προσωρινή Προμήθεια με εγκαταστάσεις ΥΦΑ μικρής κλίμακας (Ασπρος και Νάουσσα)
Περιγραφή Έργου
Το έργο αποτελείται από τις απαραίτητες εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας ΥΦΑ για την προμήθεια
- της περιοχής του Άσπρους
- της περιοχής της Νάουσας
προσωρινά μέχρι να τροφοδοτηθεί από τον Αγωγό Υψηλής Πίεσης της Δυτικής Μακεδονίας.
Η υλοποίηση πραγματοποιείται με αρθρωτές δεξαμενές μικρού μεγέθους και αεριοποιητές, οι οποίοι είναι εύκολο να μετεγκατασταθούν, μεγιστοποιώντας έτσι τις πιθανές συνέργειες και ελαχιστοποιώντας το σχετικό κόστος.
Οφέλη
- Τροφοδοσία νέων περιοχών
Έργα Αύξησης δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού ΕΣΦΑ
Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή
Περιγραφή Έργου
Το έργο υλοποιείται σε δύο φάσεις.
- Στην Α’ φάση περιλαμβάνεται η εγκατάσταση τριών μονάδων συμπιεστών ισχύος 8,2MW η κάθε μία με διαμόρφωση 2+1 (2 σε λειτουργία και μία μονάδα σε αναμονή),
- Στη φάση Β περιλαμβάνεται η εγκατάσταση μιας επιπλέον μονάδα (4η μονάδα συμπίεσης) με τα ίδια χαρακτηριστικά.
Η σχετική τελική διαμόρφωση του σταθμού θα είναι 3+1 (3 σε λειτουργία και μία μονάδα σε αναμονή).
Ο Συμπιεστής θα είναι ηλεκτροκίνητος και θα μπορεί να λειτουργεί με έως και 10% H2.
Για την τροφοδοσία των Σταθμών Συμπίεσης μέσω του δικτύου Υψηλής Τάσης (Υ/Υ), περιλαμβάνεται η κατασκευή Υποσταθμού Υψηλής Τάσης και η σύνδεσή του με το υπάρχον δίκτυο του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Η κατασκευή του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης θα γίνει σύμφωνα με τις διατάξεις του ΑΔΜΗΕ.
Οφέλη
- Το έργο στοχεύει στην αύξηση της πίεσης του φυσικού αερίου στον κλάδο Ανατολικής/Κεντρικής Ελλάδας (Κήποι–Καρπερή).
- Σκοπός είναι να αντιμετωπιστούν οι μεταβαλλόμενες δυναμικές της ελληνικής και περιφερειακής αγοράς φυσικού αερίου λόγω:
- της λειτουργίας του αγωγού IGB,
- του νέου τερματικού σταθμού FSRU στην Αλεξανδρούπολη,
- του αυξημένου ενδιαφέροντος για ροές φυσικού αερίου από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
Δημόσια Δαπάνη
- 30,1 m€ (PA2014-2020)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Ο συμπιεστής θα περιλαμβάνει δύο (2) μονάδες συμπίεσης συν την εφεδρική μονάδα με ισχύ (2+1) x 10MW. Ο σταθμός έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει την δυνατότητα συμπίεσης και σε αντίστροφη ροή.
Ο συμπιεστής αεριοστροβίλου θα είναι σε θέση να λειτουργεί με έως και 10% H2.
Οφέλη
- Αποδοτικότητα ΕΣΦΑ,
- Εύρυθμη λειτουργία με στόχο την πρόληψη συμφορήσεων
Σταθμός Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού TAP στη Ν. Μεσημβρία (Booster Compressor)
Περιγραφή Έργου
Το έργο αφορά στην εγκατάσταση ενός νέου Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού TAP (Trans Adriatic Pipeline) με πίεση μεταφοράς σημαντικά μεγαλύτερη από την πίεση λειτουργίας του ΕΣΦΑ.
Τα χαρακτηριστικά του σταθμού συμπίεσης αφορούν στην εγκατάσταση δύο μονάδων δυναμικότητας 1,1 MW και μιας μονάδας δυναμικότητας 3,3MW, χωρίς εφεδρική μονάδα.
Η διαμόρφωση αυτή μπορεί να καλύψει ένα ευρύ φάσμα ροών, από πολύ χαμηλή ροή έως τα 10 εκατ. Νm3 την ημέρα.
Οι συμπιεστές θα είναι ηλεκτροκίνητοι με μεταβλητή ταχύτητα
- Αποδοτικότητα ΕΣΦΑ,
- Εύρυθμη λειτουργία,
- διαμετακόμιση ροών
Έργα Διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με άλλα Συστήματα Φ.Α. / Συνδέσεις νέων Χρηστών
Αγωγός Νέας Μεσημβρία –Ευζώνων/ Γευγελή και Μετρητικός Σταθμός
Περιγραφή Έργου
Το έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται στην κατασκευή:
- Αγωγού μήκους ~55 χιλιομέτρων και διαμέτρου 30‘’, με πίεση σχεδιασμού 80barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66,4 barg οποίος ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (Σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το Μεθοριακό Σταθμό U-7550 που ανήκει στα Διοικητικά Όρια της Κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.
- Μετρητικoύ Συνοριακού Σταθμού (ΜΣΣ) στην περιοχή διασύνδεσης (εκτιμώμενη δυναμικότητα 430.000 Nm3/h) με κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού 50% της τελικής δυναμικότητας
Οφέλη
Το έργο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας με στόχο την διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στην Βόρεια Μακεδονία καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εν λόγω αγοράς εξαρτάται αποκλειστικά από τη διασύνδεση με την Βουλγαρία (σε συμφόρηση).
Το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας
- στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου
στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του Συστήματος μακροπρόθεσμα.

Η επένδυση υλοποιείται  με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής με το ΕΣΜΦΑ
Το έργο συνίσταται στην κατασκευή αγωγού μήκους περίπου 1,5 χλμ. ο οποίος θα συνδεθεί με τον αγωγό του κλάδου “Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη” με τη διαδικασία της “εν θερμώ διάτρησης – hot tapping” και τη δημιουργία νέου βανοστασίου, στην κατασκευή Σταθμού Μέτρησης Φυσικού Αερίου.
Σύνδεση της νέας Μονάδας Παραγωγής Ηλεκτρικής Θερμοηλεκτρικής μέχρι το ΕΣΜΦΑ Δυτικά του LVS Κομοτηνής (αγωγός από το σταθμό Μ έως το δίκτυο 24”).
Λόγω των απαιτήσεων για παροχή του IGB χωρίς τη χρήση του Συμπιεστή και προκειμένου να επιτευχθεί η απαιτούμενη υδραυλική ισορροπία του δικτύου, ο Ηλεκτροπαραγωγός Σταθμός Θερμοηλεκτρικής θα πρέπει να τροφοδοτείται με φυσικό αέριο εναλλακτικά από το δίκτυο ΔΕΣΦΑ από τον αγωγό 24” Δυτικά της Κομοτηνής.
Έργα βελτίωσης/εκσυγχρονισμού/συντήρησης ΕΣΦΑ
Συμπιεστής απαερίων στη Ρεβυθούσα

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα 2007-2013 & Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
Δημόσια Δαπάνη
- 6,4 m€ (PA2014-2020)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Προκειμένου ο ΔΕΣΦΑ να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παραγόμενα αέρια βρασμού (BOG) στον Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ Ρεβυθούσας από τις κρυογονικές εγκαταστάσεις (2η αναβάθμιση) καθώς και από τη φάση εκφόρτωσης/φόρτωσης και κυρίως να αποφευχθεί η καύση του Τα αέρια στο ύφος της εγκατάστασης σε περίπτωση μη λειτουργίας αποστολής, ο ΔΕΣΦΑ θα εγκαταστήσει νέο σταθμό συμπίεσης για την BOG ώστε να αυξήσει την πίεση και να τα διοχετεύσει στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Οφέλη
- Ενίσχυση της αποδοτικότητας του ΕΣΦΑ και της αποτελεσματικής λειτουργίας
- Μειώστε τις απώλειες LNG – εξοικονόμηση ενέργειας
- Περιβαλλοντικό όφελος με την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά την περίοδο μη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού.
Ενεργειακή αναβάθμιση κτιριακών εγκαταστάσεων ΥΦΑ και ΚΛΣ
Σκοπός του έργου είναι η ενεργειακή αναβάθμιση των Κτιριακών και Ηλεκτρολογικών/Μηχανολογικών εγκαταστάσεων των Κέντρων Λειτουργίας & Συντήρησης με σκοπό την επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας σε εναρμόνιση με τον Κανονισμό ενεργειακής απόδοσης κτιρίων ‘’ΚΕΝΑΚ’’ (ΦΕΚ Β 2367/12.07.2017).
Επέκταση και αναβάθμιση Μετρητικών/Ρυθμιστικών Σταθμών Σημείου Εξόδου Διανομής «Αθήνα»
Το έργο αποσκοπεί στη βελτίωση της ομαλής λειτουργίας του ΕΣΜΦΑ κατά την εξυπηρέτηση ενός Σημείου Εξόδου που είναι συνδεδεμένο με το Δίκτυο Διανομής και ταυτόχρονα στην εξυπηρέτηση της αναμενόμενης αύξησης κατανάλωσης του φ.α. στον εγχώριο τομέα.
Β. ΕΡΓΑ ΥΠΟ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΩΡΙΜΑΝΣΗΣ
Έργα Αύξησης δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού ΕΣΦΑ
Περιγραφή Έργου
Διπλασιασμός κλάδου υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή ενός αγωγού 30’’, μήκους 215 χλμ., πλήρως έτοιμου για H₂, παράλληλα με το υφιστάμενο δίκτυο από την Καρπέρη έως την Κομοτηνή. Τ
ο έργο σχεδιάστηκε για να αφαιρέσει τα σημεία συμφόρησης στο βόρειο τμήμα του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), αυξάνοντας τη διαθεσιμότητα δυναμικότητας για νέα σημεία εισόδου και εξόδου, υποστηρίζοντας την εγχώρια τροφοδοσία και επιτρέποντας μελλοντικές εξαγωγές στο IGB.
Ο αγωγός είναι επίσης συμβατός με μεταφορά καθαρού υδρογόνου, για πιθανή σύνδεση με τον H₂ backbone στην Καρπέρη.
Οφέλη
Το έργο αποτελεί έργο προτεραιότητας καθώς αναμένεται
- Αύξηση της δυνατότητας του ΕΣΦΑ να μεταφέρει πρόσθετες ροές φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος,
- Αύξηση ρευστότητας αγοράς: Θα υποστηρίξει το Ελληνικό Εικονικό Σημείο Συναλλαγών (VTP) παρέχοντας αξιόπιστη δυναμικότητα στα βόρεια σημεία εξόδου.
- Στήριξη ενεργειακής μετάβασης: Ο αγωγός θα είναι έτοιμος να δεχθεί Η2, εφόσον οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν και το επιτρέψουν, μπορεί να συνδεθεί στο μέλλον με το έργο ανάπτυξης του δικτύου (backbone) H2 στην Καρπερή επιτρέποντας μελλοντική μεταφορά υδρογόνου, ανάμειξη με φυσικό αέριο και τροφοδοσία χαμηλού άνθρακα σε βιομηχανία και σταθμούς παραγωγής.

Η επένδυση υλοποιείται  με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU. http://www.greece20.gov.gr/
Έργα Επεκτάσεων του ΕΣΦΑ σε νέες περιοχές / σε νέες αγορές
Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς Πάτρα
Το έργο αφορά στη διασύνδεση με το ΕΣΦΑ της πόλης της Πάτρας και της Βιομηχανικής Περιοχής (ΒΙ.ΠΕ) Πατρών, με δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδότηση και επιπλέον πόλεων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Tο έργο περιλαμβάνει
- Την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, μήκους περίπου 145 χλμ. και διαμέτρου 20’’, ο οποίος θα ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς Μεγαλόπολη.
- Την κατασκευή Μετρητικού/Ρυθμιστικού σταθμού με αρχική δυναμικότητα 27.500Nm3/h σε διάταξη (1+1) με μελλοντική πρόβλεψη επέκτασης σε μέγιστη δυναμικότητα 55.000 Nm3/h, εφόσον αιτιολογείται από την ζήτηση του κατάντη συνδεδεμένου συστήματος.
Το έργο θα σχεδιαστεί ώστε να είναι πλήρως συμβατό με μεταφορά υδρογόνου (H₂) έως 100%, διασφαλίζοντας την ενεργειακή προσαρμοστικότητα και τη μελλοντική βιωσιμότητα.
Οφέλη
- προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές
Το έργο διευρύνει την ενεργειακή κάλυψη της Δυτικής Ελλάδας και παρέχει πρόσβαση σε καθαρότερη, αποδοτικότερη και οικονομικότερη μορφή ενέργειας.
- διασφάλιση πρόσβασης νέων Χρηστών

Η επένδυση υλοποιείται με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός Βέροιας
Σκοπός του έργου είναι η εγκατάσταση Σταθμού Μέτρησης/Ρύθμισης (μαζί με τις απαραίτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και υποστηρικτικό εξοπλισμό) στην ευρύτερη περιοχή της Βέροιας για την προμήθεια φυσικού αερίου.
Ο σταθμός Μ/Ρ θα συνδεθεί ανάντη με τον κλάδο 10” Αρσένιο-Βέροια, το οποίο αποτελεί μέρος του αγωγού ΥΠ 30’’ στη Δυτική Μακεδονία (ήδη προγραμματισμένο έργο) και κατάντη με το αναμενόμενο δίκτυο διανομής της ΔΕΔΑ. Το έργο θα σχεδιαστεί ώστε να είναι συμβατό με Η2 (έως και 100%).
Οφέλη
• Προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές:
Η εγκατάσταση του Σταθμού Μέτρησης/Ρύθμισης στην ευρύτερη περιοχή της Βέροιας θα επιτρέψει την ασφαλή και αξιόπιστη τροφοδοσία της πόλης και των γύρω περιοχών με φυσικό αέριο, ενισχύοντας την ενεργειακή επάρκεια της Κεντρικής Μακεδονίας.
• Ενεργειακή μετάβαση και συμβατότητα με υδρογόνο:
Το έργο επιτρέπει την ομαλή μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας συνεισφέροντας στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η επένδυση υλοποιείται με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός Νάουσας
Ο σταθμός Μ/Ρ θα τροφοδοτείται μέσω του LVS U-9120 του κλάδου 10″ Αρσένιο-Βέροια, το οποίο αποτελεί μέρος του αγωγού ΥΠ 30” προς Δυτική Μακεδονία.
Ο σταθμός θα υλοποιηθεί με συνολική δυναμικότητα 6.000 Nm3/h και πίεση εξόδου 16,7 barg, (6.000 Nm3/h, διάταξη 1+1 – ένα μετρητικό/ρυθμιστικό ρεύμα σε λειτουργία και ένα σε αναμονή), καθώς και στέγαστρο για την προστασία των μετρητικών/ρυθμιστικών διατάξεων (skid shelter), αίθουσα ελέγχου, κτίριο RCC και υποστηρικτικό εξοπλισμό.
Το έργο θα σχεδιαστεί ώστε να είναι συμβατό με Η2 (έως και 100%).
Οφέλη
- προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές, ενισχύοντας την ενεργειακή επάρκεια της Κεντρικής Μακεδονίας.
Το έργο επιτρέπει την ομαλή μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας συνεισφέροντας στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η επένδυση υλοποιείται με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης–
NextGenerationEU.
Έργα σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση, απανθρακοποίηση και καινοτομία
Αγωγός Αμυνταίου-Κομνηνά
Το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού 100% H2 από το Αμύνταιο έως τα Κομνηνά για την έγχυση πράσινου υδρογόνου, που θα παράγεται στο Αμύνταιο, στον κλάδο ΥΠ Δ. Μακεδονίας, όπου θα αναμειγνύεται με φυσικό αέριο για την τροφοδότηση μονάδας τηλεθέρμανσης ΣΗΘΥΑ.
Το έργο περιλαμβάνει :
- Νέο σταθμό συμπίεσης στο Αμύνταιο, αυξάνοντας την πίεση από 30 barg σε 50 barg.
- Αγωγό H₂ μήκους 9 χλμ. και διαμέτρου 14’’ από το Αμύνταιο έως το σταθμό βαλβίδων Κομνίνα.
- Σταθμό Μίξης/Μέτρησης/Ρύθμισης στο σημείο έγχυσης για τη μέτρηση και ομογενοποίηση του μείγματος υδρογόνου και φυσικού αερίου.
Το έργο αποτελεί κρίσιμο βήμα για την ενσωμάτωση του ανανεώσιμου υδρογόνου στις υποδομές του ΔΕΣΦΑ υποστηρίζοντας την ενεργειακή μετάβαση και την απανθρακοποίηση του ελληνικού δικτύου φυσικού αερίου.
Έργα Διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με άλλα Συστήματα Φ.Α. / Συνδέσεις νέων Χρηστών
Σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής «Αλεξανρούπολη Α.Ε.» με το ΕΣΦΑ και Μετρητικός Σταθμός
Το έργο θα επιτρέψει τη σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής «Αλεξανδρούπολης Μονοπρόσωπη Α.Ε.» με το ΕΣΦΑ, προκειμένου να λειτουργήσει μια νέα μονάδα αεριοστροβίλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 840 MWe
Το έργο θα είναι 100% έτοιμο να δεχθεί υδρογόνο.
Σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής «Λάρισα Θερμοηλεκτρική.» με το ΕΣΦΑ και Μετρητικός Σταθμός
Το έργο θα επιτρέψει τη σύνδεση του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής «Λάρισα Θερμοηλεκτρική » με το ΕΣΦΑ, προκειμένου να λειτουργήσει μια νέα μονάδα αεριοστροβίλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 872,6 MWe.
Το έργο θα είναι 100% έτοιμο να δεχθεί υδρογόνο.
Έργα βελτίωσης/εκσυγχρονισμού/συντήρησης ΕΣΦΑ
Κατασκευή νέου Μετρητικού/ Ρυθμιστικού σταθμού στο Μαρκόπουλο για την αντικατάσταση του υφιστάμενου
Στόχος του έργου είναι η βελτίωση της ομαλής λειτουργίας του ΕΣΜΦΑ κατά τη συντήρηση ενός σημείου εξόδου που είναι συνδεδεμένο με το Δίκτυο Διανομής.
Απαιτούμενες τροποποιήσεις Μετρητικού Σταθμού Νέας Μεσημβρίας για την σύνδεση ΕΣΜΦΑ με TAP, για λειτουργία σε αντίστροφη ροή
Το έργο αφορά τις τροποποιήσεις του μετρητικού σταθμού Νέα Μεσημβρία για την παροχή των ποσοτήτων πεπιεσμένου φυσικού αερίου από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου στο Σύστημα του TAP, με πίεση παράδοσης σημαντικά υψηλότερη από την πίεση λειτουργίας του ΕΣΦΑ.
Γ. ΚΡΙΣΙΜΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΕΡΓΑ
Σταθμός Ρύθμισης Μετρήσεων Νέας Μεσημβρίας για τη διασύνδεση με τον ΤΑΡ

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
- Χρηματοδοτικό μέσο Connecting Europe Facility (CEF) για έργα κοινού ενδιαφέροντος.
Προϋπολογισμός: 12 εκ. €
Δημόσια Δαπάνη
- 5,44 εκ. € (ΠΑ 2014-2020)
- 0,24 εκ. € (CEF)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
- Ένα (1) Tie In Point μεταξύ ΕΣΦΑ και αγωγού TAP αμφίδρομος.
- Το έργο περιλαμβάνει Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό, μικρό συνδετικό αγωγό (περίπου 250m) μεταξύ των δύο συστημάτων και αγορά γης για το M/R. Ο Σταθμός έχει σχεδιαστεί για μη επανδρωμένη λειτουργία με τεχνική ικανότητα 10 εκ. Nm 3 / ημέρα- χωρητικότητα 3 Nbcm/y – 417.000 Nm3/h.
- Ροή αερίου από το TAP στο NNGTS λόγω της διαφοράς στην πίεση λειτουργίας,
Οφέλη
Το έργο έχει μεγάλη σημασία καθώς αναμένεται να ενισχύσει την ευελιξία του ΕΣΜΦΑ και την ασφάλεια του εφοδιασμού

2η Αναβάθμιση Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα 2007-2013 & Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020
Επιλέξιμος Προϋπολογισμός
131.155.378,15€
Δημόσια Δαπάνη
- Α’ Φάση (2007-2013): 14.028.614,71€
- Β’ Φάση (2014-2020): 31.875.767,64€
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Το Έργο περιλαμβάνει
- την κατασκευή 3ης Δεξαμενής ΥΦΑ 95.000 m3,
- την αναβάθμιση του ποσοστού αεριοποίησης,
- την αναβάθμιση των θαλάσσιων σκαφών για την υποδοχή μεγαλύτερων πλοίων,
- η αναβάθμιση του Αγ. Μετρητικός Σταθμός Τριάδας.
Οφέλη
Το έργο είναι πολύ σημαντικό καθώς αναμένεται:
- αύξηση της λειτουργικής ευελιξίας του Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ
- βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας του εφοδιασμού σε περίπτωση διακοπής των βόρειων σημείων εισόδου
- επιτρέπουν την υποδοχή πλοίων μεταφοράς LNG χωρητικότητας έως 260.000 m3 ενώ η τρέχουσα χωρητικότητα είναι έως 140.000 m3 με αποτέλεσμα την ενεργοποίηση περισσότερων πλοίων μεταφοράς LNG.
Επιπρόσθετα, το έργο είναι απαραίτητο για την υδραυλική ευστάθεια του Συστήματος Μεταφοράς, αφού τα άλλα δύο σημεία εισόδου στο ΕΣΜΦΑ βρίσκονται στα βόρεια σύνορα της χώρας και η κατανάλωση συγκεντρώνεται στο νότιο τμήμα.
Πιλοτικός (πρώτος) σταθμός φόρτωσης φορτηγού

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
- Poseidon Med II
Δημόσια Δαπάνη
- 3,03 m€ (PA2014-2020)
- 0,20 m€ (Poseidon Med II)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση πιλοτικού σταθμού φόρτωσης φορτηγών στη νήσο Ρεβυθούσα. Ο σταθμός θα διαθέτει έναν χώρο φόρτωσης για φορτηγά χωρητικότητας 50 m3 και ροή φόρτωσης 100 m3/h. Περιλαμβάνει επίσης πρόβλεψη για μελλοντική δεύτερη θέση. Το έργο περιλαμβάνει επίσης:
- Μέτρηση LNG που φορτώνεται μέσω ζυγογέφυρας- Έλεγχος του σταθμού φόρτωσης φορτηγών από τον Χώρο Ελέγχου Τερματικού ΥΦΑ και το σύστημα ΔΕΣΦΑ SAP για την έκδοση τιμολογίων και λοιπών απαιτούμενων εγγράφων
 - Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις εντός του ακινήτου του ΔΕΣΦΑ καθώς και στον δρόμο πρόσβασης στη Ρεβυθούσα.
 - Επέκταση της υφιστάμενης προβλήτας στο λιμάνι Περάματος Μεγαρίδος ή/και άλλων λιμανιών που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά φορτηγών LNG από και προς τον τερματικό σταθμό Ρεβυθούσας
 
Οφέλη
- Αύξηση της διείσδυσης φυσικού αερίου στις αγορές της Ελλάδας ή του εξωτερικού
- Προμήθεια πελατών εκτός δικτύου (εκτός δικτύου φυσικού αερίου)
- Ανάπτυξη LNG ως εναλλακτικό καύσιμο στις θαλάσσιες μεταφορές
Αναβάθμιση του Συστήματος Ελέγχου και Απόκτησης Δεδομένων επίβλεψης (SCADA) για τα κύρια και εφεδρικά κέντρα αποστολής (Φάση Β)

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
Προϋπολογισμός: 1,9 εκ. €
Δημόσια Δαπάνη
- 0,97 m€ (PA2014-2020)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Περιγραφή Έργου
Το Έργο περιλαμβάνει την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία νέου Συστήματος Εποπτικού Ελέγχου & Απόκτησης Δεδομένων – SCADA για το κεντρικό και εφεδρικό κέντρο αποστολής. Το νέο σύστημα θα παρέχει στον ΔΕΣΦΑ νέα εργαλεία διαχείρισης όπως εικόνες, γραφικά, βάσεις δεδομένων, συναγερμούς, ιστορικά δεδομένα κ.λπ.
Να σημειωθεί ότι ο υπάρχων εξοπλισμός δεν υποστηρίζεται πλέον από την κατασκευάστρια εταιρεία, η οποία δεν διαθέτει πλέον απόθεμα ανταλλακτικών. Η επένδυση αναμένεται να αναβαθμίσει τις δυνατότητες του συστήματος (φιλικότητα προς τον χρήστη, καλύτερες παραμέτρους εμφάνισης και ευκολία στο σχεδιασμό νέων εικόνων γραφικών)
Οφέλη
- Παροχή υπηρεσιών υψηλών προδιαγραφών
Αναβάθμιση σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
- Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΠΑ 2014-2020
Δημόσια Δαπάνη
7,496 m€ (PA2014-2020)
Ταμείο
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Ενίσχυση του υφιστάμενου σταθμού συμπίεσης στην Νέα Μεσημβρία με 3η μονάδα συμπίεσης, παρόμοιων τεχνικών χαρακτηριστικών με τις υφιστάμενες.
Η εγκατάσταση της 3ης μονάδας συμπιεστή στη Νέα Μεσημβρία, σε συνδυασμό με τον προγραμματισμένο σταθμό συμπίεσης στην Αμπέλια, αυξάνει τη συνολική δυναμικότητα των σημείων εισόδου στο βόρειο τμήμα του ΕΣΜΦΑ.
Οφέλη
- Αποδοτικότητα ΕΣΦΑ, εύρυθμη
- λειτουργία με στόχο την πρόληψη συμφορήσεων
Διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης
Περιγραφή Έργου
Το Έργο περιελάβανε την κατασκευή ενός Μετρητικού/Ρυθμιστικού Σταθμού για την παραλαβή, διαχείριση ροής και τιμολόγησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων από το σημείο εισόδου, κατάντη του σταθμού ξεστροπαγίδων του Διασυνδεδεμένου Συστήματος.
Ο νέος σταθμός Μ/Ρ Αμφιτρίτης έχει δυναμικότητα, 865.000 Nm3 /h,πίεση σχεδιασμού 110 barg, με κατάλληλες διατάξεις βανοστασίων εισόδου και εξόδου E.S.D. (με διατάξεις παράκαμψης) και κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού Μ/Ρ του 50% της τελικής δυναμικότητας.
Οφέλη
- Δυνατότητα πρόσβασης νέων Χρηστών
- Ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας

 
				 
								 
								 
								 
								 
								